Alexanderteknikk-lærer Halvard Heggdal C.J. Hambros plass 7, Oslo |
De
tyve første timene - og veien videre |
||
Alexanderteknikk |
I
løpet av de
første 20 timene har du begynt å ta i bruk Alexanderteknikken på egen
hånd. Det kan være en fordel å velge seg en bestemt aktivitet for å
prøve ut Alexanderteknikken mer
systematisk, gjerne noe du gjør daglig. Da er det lettere å huske å
være oppmerksom.
Velg selv De vanligste bevegelsene du gjør, som å stå, sitte og gå, vil alltid være aktuelle å bruke i timene, uansett hvor mange timer du har hatt. Men etterhvert er det en stor fordel om du selv kan foreslå hva du vil jobbe med på timen. Smerter/rehabilitering For deg som har mye smerter og/eller er i en rehabiliterings-fase, vil vi tilpasse graden av aktivitet i timene etter dagsformen. Når du bruker mindre spenning for å bevege deg vil du gradvis kunne bevege deg mer. Samtidig lærer du å utnytte Alexanderteknikken for effektiv avspenning og hvile. Skrive og lese Når du holder på med Alexanderteknikken kan du alltid oppdage nye ting. Det kan våre en god ide å ta notater. Ved å skrive ned det du får av nye innsikter, samler du mer og mer erfaring. Senere kan du læsre av det du selv har skrevet, og så er det fint å kunne se tilbake på hvor store framskritt du har gjort. Når du begynner å nærme deg tyve timer kan du få stort utbytte av å lese ei bok om Alexanderteknikken. Da får du andre ord på det du har opplevd i timene. å kjenne til teorien og de viktigste prinsippene gir deg et mer bevisst forhold til det du har lært. Utfordringer Når du har begynt å ta i bruk Alexanderteknikken vil du før eller senere møte situasjoner der det å tenke Alexanderteknikk ikke er så lett. I situasjoner der du behøver teknikken mest kan det være mest krevende å bruke den. En viktig del av læringsprosessen er å tilpasse bruken av Alexanderteknikken til situasjonen, prøve ut forskjellige tenkemåter og finne ut hva som fungerer. Uavhengighet På ett eller annet tidspunkt vil det våre naturlig å redusere timefrekvensen. Når du har time bare annenhver uke må du ta større ansvar selv. Det kan være bra for læringsprosessen. å ta noen timer med en annen lærer kan du også lære mye av. å få høre det samme sagt på en litt annen måte gir ofte ny innsikt. Du bestemmer selv når du vil slutte å ta timer. Du kan komme tilbake når som helst for å ta en oppfriskningstime, eller for å lære mer. å lære Alexanderteknikken ligner det å lære å spille et instrument, du blir aldri utlært. Tilbake til |